A social business története

1976- ban Muhammad Yunus bangladesi közgazdász egyenként 27 dolláros hitelt adott 42 bangladesi vállalkozónak, hogy kölcsöneiket visszafizessék és saját vállalkozásba fogjanak. Yunus alapelve az volt, hogy a szegény emberekben nagyon sok kreativitás és vállalkozói szellem rejlik, azonban gazdasági helyzetük révén nem juthatnak kölcsönhöz a bankoktól vállalkozásuk beindításához. Az igen alacsony összegű hitelek (úgynevezett mikrohitelek) mind visszafizetésre kerültek, a sémát Yunus 1983- ban a Grameen Bank keretei között intézményesítette. A Grameen bank eleinte mikrohitelezéssel foglalkozott, később pedig a social business gyakorlati megvalósulását segítette elő.

De mi is az a social business? Magyarul leginkább a társadalmi vállalkozás kifejezés írja le azokat a gazdasági kezdeményezéseket, amelyek közvetve vagy közvetlenül a szegénység és a társadalmi különbségek felszámolása érdekében jöttek létre. Muhammad Yunus, a social business elméletének kidolgozója két különböző típust különböztet meg:                                                                                             I. Olyan terméket vagy szolgáltatást nyújtó vállalkozás, amely egy konkrét társadalmi, környezeti vagy etikai problémára nyújt megoldást                                II. Egy profit- orientált vállalkozás, amelynek tulajdonosai szegény, hátrányos helyzetű emberek

Ahogy a social business 7 alapelve is kimondja, az ilyen vállalkozásokba befektető személyek/ cégek befektetésük összegét visszakaphatják, azonban a keletkezett haszonból nem részesülnek. Minden haszon, amit egy social business kezdeményezés hoz, vagy az alacsony jövedelmű tulajdonosokat illeti, vagy visszaforgatásra kerül a vállalkozás fejlesztésére.

Az I. típusú social business kezdeményezés prototípusa a Danone Grameen kezdeményezés, melynek keretein belül az ismert joghurt márka olyan megfizethető és hozzáférhető terméket dolgozott ki, amely hozzáadott tápanyagok révén elősegíti a szegénységgel és éhezéssel küzdő bangladesi gyermekek megfelelő tápanyagbevitelét. Az elmúlt években számos nagy nemzetközi cég csatlakozott a Grameen bankhoz az oktatás, a foglalkoztatás, az egészségügy, az áram és ivóvízellátás alapvető feltételeinek megteremtésében az egész világon.

Image

Muhammad Yunus Nobel békedíjas közgazdász
(Forrás: Wikipedia)

2011 óta a „Grameen Social Business- Global Initiatives” szervezet dolgozik a social business elterjesztésén világszerte- az alapelveknek megfelelő vállalkozásokat felkutatva, szakértelemmel és anyagilag is támogatva- fektetik le egy új gazdasági szemléletmód alapjait. A szegénység elleni küzdelemben elért eredményeiért Muhammad Yunust és a Grameen bankot 2006-ban Nobel békedíjjal tüntették ki.  A társadalmi és környezeti értékeket is figyelembe vevő (és gyakran előtérbe helyező) gazdasági szemléletmód váltásra világszerte nagy igény mutatkozik. Muhammad Yunus munkássága nyomán mára neves egyetemek alapítanak tanszékeket a társadalmi vállalkozások elterjedésének elősegítése érdekében. 2011- ben az Európai Unió Bizottsága a társadalmi vállalkozások fontosságát felismerve fejlesztési programot indított azzal a céllal, hogy a társadalmi vállalkozásokat feltérképezze és számukra kedvező jogi és üzleti környezetet biztosítson az elkövetkezendő években.

Felhasznált források:

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s