Csicsóka

A csicsóka más néven topinambur vagy indiánkrumpli Amerikából származó növény, amely az 1600-as években érkezett Franciaországba, majd egész Európában elterjedt. Bár megjelenésében a krumplira hasonlít, rendszertanilag az őszirózsafélék családjába, azon belül pedig a napraforgók nemzetségébe tartozik. Az évelő növény termesztése a haszonnövények közül az egyik legkönnyebb, szélsőséges talaj és időjárási viszonyok mellett is folyamatosan terem. Ha egyszer elültettük, már nehezen kiirtható, ezért gyakran a kert végében, vetésforgón kívül termesztik. A növény gumói ősztől folyamatosan gyűjthetők, a kemény fagyok sem ártanak meg nekik. Mivel minden gyomot kiírt maga körül és a talaj tápanyagtartalmára sem érzékeny, általában vegyszermentesen termelik.

A csicsóka kedvező élettani hatásai révén került az elmúlt években a figyelem középpontjába. Szemben a krumplival, amely a szénhidrátot a szervezetben gyorsan felszívódó keményítő formájában tárolja, a csicsóka a szénhidrátokat inulin formában tartalmazza. Az inulin a keményítőhöz képest alacsonyabb kalóriatartalmú szénhidrát, úgynevezett folyékony élelmi rost. A prebiotikumok egy fajtája, ami a gyomorban nem kerül megemésztésre, azonban kedvezően hat a gyomor bélflórájának, azaz a gyomorban élő baktériumok működésére, ezzel növelve a gyomor ellenálló képességét. Az inulin nem emeli a vércukorszintet, lebontásához nem szükséges inzulin,  ezért cukorbetegségben szenvedők is jól beilleszthetik étrendjükbe. A gyökérzöldségek közül a csicsóka kiemelkedő vas, kálium és réztartalommal rendelkezik. Érzékeny gyomrú embereknél a csicsóka fogyasztása kellemetlen puffadásos tüneteket okozhat, ezért érdemes vele először kisebb mennyiségben próbálkozni.

IMG_0300

A csicsóka ősztől kora tavaszig kapható, sárgás vagy pirosas héjú, rücskös gumó. Fogyasztás előtt megpucolni nem muszáj, azonban érdemes alaposan megmosni és körömkefével, fémdörzsivel átsikálni. Nyersen és főzve is fogyasztható, megpucolva és főzve azonban jobban emészthető, érzékeny gyomrúak ezt vegyék figyelembe. Semleges, kissé édeskés íze révén bármilyen más étellel, fűszerrel jól harmonizál. A krumplihoz képest hamar megfő, szétesik, ezért ajánlott lassú tűzön rövid ideig főzni vagy párolni. Vékonyra vágva nyersen készíthető belőle saláta, megfőzve krémleves, főzelék. Hagyományos ételeinkben helyettesíthetjük csicsókával a krumplit, jó alternatíva lehet fogyókúra, cukorbetegség esetén.

Receptek

Források: 1 2 3

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s